وقتی 23 هزار پیر مرد راننده تاکسی هستند

وقتی ۲۳ هزار پیر مرد راننده تاکسی هستند


بر اساس قوانین بیمه‌ای کسانی که بر روی تاکسی کار می‌کنند می‌توانند قبل از سن ۵۰ سالگی برای دریافت بیمه خویش فرما اقدام کنند؛ این در حالیست که…

مو‌هایش سفید شده. اعداد شناسنامه‌اش را شماره کنی به سن ۶۳ سالگس می‌رسد. اما هنوز باید روی تاکسی زردش دنده و یک و دو کند تا زندگیش لنگ نماند. دیروزش را به هر شکلی که بوده گذرانده و از فردایش خبر ندارد. تا آنجا که جان دارد باید داد و چراغ و بوق بزند تا مسافری سوار ماشینش شود و با هزار غر پولی برای مزد کارش به او بدهد.

او هنوز هر صبح باید ماشینش را آتیش کند و خودش را به رئیس خط معرفی کند. چشمانش کم سو شده اما زندگی با کسی شوخی ندارد. تورم حتی به او هم نگاه نمی‌کند. شاید هیچ یک از مسئولین حتی یاد او هم نیستند. هر چه تلاش می‌کند باز‌‌ همان نقطه سر خط است. چرا که دیگر سن و سالش به او می‌گوید تو پیر شدی.

داستان وی داستان بسیاری از رانندگان تاکسی است که در این روز‌ها بر اساس آمار حدود ۲۳ هزار نفرشان در تهران بالای ۵۰ سال دارند که ۱۶ هزار و ۵۵۷ نفرشان (۳۲ درصد) بین ۵۱ تا ۶۰ سال، ۶۲۲۷ نفرشان (۱۲ درصد) بین ۶۱ تا ۷۰ سال، ۱۱۴۶ نفرشان بین ۷۱ تا ۸۰ سال و ۴۹ نفرشان هم بالای ۸۱ سال دارند.

این آمار که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند تنها به یک دلیل ایجاد شده و آن هم عدم مسئولیت پذیری سازمان‌های بیمه گر در قبال این جمعیت ۲۳ هزار نفری است. سازمان تاکسی رانی هنوز نتوانسته این شرکت‌ها را مجاب کند که برای این افراد آستین بالا بزند و برای یکبار و آن هم برای همیشه دفترچه بیمه را به دست آنان برساند تا آنان هم بتوانند از خدمات کشوری برخوردار باشند.

بر اساس قوانین بیمه‌ای کسانی که بر روی تاکسی کار می‌کنند می‌توانند قبل از سن ۵۰ سالگی برای دریافت بیمه خویش فرما اقدام کنند این در حالی است که برای افراد بالای این سن هیچ خدماتی در نظر گرفته نشده و عملا آنان نمی‌توانند برای آینده خود موضوعی خاص را در نظر بگیرند.

هر چه هست برای آنان کار است و باید تا آنجا که نفس می‌آید و می‌رود برای امرار معاششان دنده عوض کنند. اما این موضوع دارای دو بعد اساسی می‌شود در حالی که متولیان امر به آن‌ها توجه خاصی ندارند.

اول اینکه با افزایش سن، میزان تسلط بر وسیله نقلیه کاهش می‌یابد و این یعنی زنگ خطر برای افزایش میزان تصادفات و حوادث رانندگی.

وقتی 23 هزار پیر مرد راننده تاکسی هستند

وقتی 23 هزار پیر مرد راننده تاکسی هستند

نباید فراموش کرد که با افزایش سن تضعیف عمومی عضلات بدن، خشک و سفت شدن مفاصل و ضعف بینایی و شنوایی، کاهش سرعت عکس العمل در شرایط لحظه‌ای حاصل می‌شود و عملا می‌توان گفت که رانندگی در سنین بالا با توجه به موارد مطرح شده می‌تواند برای راننده و دیگران سرنشینان به صورت بالقوه خطرساز باشد و احتمال وقوع تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت را افزایش دهد.

از سوی دیگر هیچ قانون مدونی در کشور در مورد سن رانندگی آن هم با وسایل نقلیه عمومی همچون تاکسی وجود ندارد و بر همین اساس نمی‌توان گفت که رانندگان تاکسی دارای سن بازنشستگی هستند و این یعنی زنگ خطری که ما برای بخش از جامعه امکانات رفاهی خاصی در نظر نگرفته و آنان را جزء شهروندان درجه چندم لحاظ کرده‌ایم. بر همین اساس دولت باید برنامه مدونی را برای این بخش از جمعیت فعال جامعه داشته باشد.

این نکته حائز اهمیت است تا زمانی که افراد به دلیل عدم برخورداری از بیمه مجبور به کار کردن هستند یعنی یک موقعیت شغلی از دست یک جوان خارج می‌شود و همین می‌تواند زمینه ساز بیکاری بیشتر باشد. اگر سازمان‌های بیمه گر سازوکار لازم را در این زمینه تعریف کنند می‌توان توقع داشت ۲۳ هزار موقعیت شغلی حداقل در حوزه تاکسیرانی برای جوانان فراهم شود و از این طریق باری از روی دوش دولت و مردم برداشت.

قوانین ارسال نظر: مسوولیت نظرات منتشر شده تنها با نویسندگان آن است، نه با نویسندگان این وب. - معرفی شماره تماس ممنوع است. - حق ويرايش نظرات برای ناظران محفوظ است. در انت‌ها توجه داشته باش که به قول شادروان «رضا فاضلی»، هر فحشی که بدی، ۱۰ برابرش را به پدر و مادر و جد و آبادت حواله می‌دهم و ۱۰۰ برابرش را به اون محمد و علی و کل توله‌هایی که پس انداختن. حالا مختاری که هر چی دلت می‌خواد بگی

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s